dimecres, 17 de novembre del 2010

Un dia de pràctiques a l'escola Decroly.

Avui dia de pràctiques a l’escola Decroly.
És una escola privada-concertada situada al Tibidabo.
Va ser fundada l’any 1958 i adapta el pensament Decrolinyià  a la realitat social que l’envolta i és per això una escola catalana i cristiana.
Globalització i interès tenyeixen el clima de tota l’escola i donen lloc a una programació de context basada en l’interdisciplinalitat i en el mètode científic.


Abans de tot és important explicar el mètode amb el que treballen, amb el mètode Decroly. L’infant és el punt de partida i es treballa segons els seus interessos. No tenen llibres i tenen una transversalitat en les assignatures, de manera que a partir d’un coneixement treballen moltes àrees a la vegada. S’ha de dir que els nens no tenen llibres de text i treballen amb llibretes.
El mètode també es basa en l’experimentació i la observació, els nens aprenen amb l’experiència i el contacte amb el medi, per exemple l’escola té un hort i animals.
Treballen molt la individualització de l’aprenentatge i els grups desdoblats, es fomenta la música i les arts plàstiques i treballen la socialització.
Un aspecte que cal comentar, però no pertany el mètode de Decroly, és la organització dels alumnes. Cada infant quan comença l’escola ha de triar a quin grup vol pertànyer: isards, dofins o falcons, i seran d’aquest grup fins que acabin la primària. El que es fa amb cada grup és obtenir punts a nivell individual o grupal, pots guanyar-ne o fins i tot perdre’n. Els nens tenen uns càrrecs, alguns exemples com recollir el pati abans de marxar a les 5h, portar a la cuina la llista de nens que es quedaran a dinar o escombrar l’aula.
Cada classe té un nom d’una pedagog i cada curs es treballa a fons el qui et toqui, d’aquesta manera arriben a 6è havent treballat a 6 pedagogs importants.

En referència a l’espai, és una escola petita d’una línea per curs, no són masses alumnes per classe. Hi ha dos edificis, un d’infantil i l’altre de primària, he de dir que he tingut la oportunitat de veure els dos.Els nens i les mestres van en bata i són cridats per “professor” i “senyoreta”.
He de dir que l’àmbit de les TIC és bastant pobre, tenen pocs ordinadors i les pissarres són les de tota la vida.

Ara sí, toca explicar com ha sigut el dia.
Hem arribat a l’escola a les 9h, la noia de tercer, que he de dir que s’ha portat molt bé amb mi i m’ha explicat moltes coses de l’escola, la meva companya de primer i jo, i una vegada dins l’entrada ja ens hem trobat amb la primera sorpresa. Han fet seure tots els nens de primària a terra i el mestre ha comentat una sèrie d’aspectes que el dia anterior havien sortit al claustre; s’ha donat un toc d’atenció perquè els nens tiren els entrepans a les escombraries o al carrer.
Seguidament el cap d’estudis ens ha estat explicant la metodologia de l’escola, la que he explicat anteriorment.
Hem començat a la classe de quart, amb música. He de dir que m’he quedat sorpresa de com canten i toquen la flauta de bé els nens.
Han estat assajant les cançons que representaran per Santa Cecília.
He observat que els nens s’han aixecat de la seva taula, sense motiu, i no han estat avisats pel professor. Les taules eren de dos en dos.

Després hem estat amb segon, tenien coral i la fan al menjador.  També han estat assajant pel concert de Santa Cecília. També m’he fixat que el mestre ha demanat quina cançó volien cantar i els deixava portar instruments de casa seva. Els alumnes treballen molt els jocs d’audició. A les 12.45h la classe s’ha acabat, ja que els nens s’han de rentar les mans i preparar-se pel dinar.

A les 15h hem anat a tercer de primària.
La classe ha començat per un toc d’atenció a causa de mal comportament.
Treballaven les exposicions, cada nen feia una conferència sobre un tema; avui un nen ha exposat l’Antàrtida, ha sortit davant d tota la classe i ens anava fent l’explicació amb un mural que havia fet.
A partir del que ens anava dient, la mestra lligava conceptes amb continguts d’altres assignatures.
La mestra anava motivant els nens per contestar preguntes, de manera que si ho encertaven els hi donava 10 punts segons si fossis dofins, isards o falcons.
Personalment no m’ha agradat el tracte que ha tingut aquesta mestra amb els nens, moltes vegades no els deixava intervenir ni donar la seva opinió.
Al final de l’exposició tots els alumnes fan una avaluació segons el que els hi havia semblat la feina feta pel seu company.
Per acabar la classe la professora ha copiat a la pissarra uns deures de càlcul que havien de fer pel dia següent i ha repartit uns exàmens corregits; una altre cosa que no m’ha semblat correcte és que a mida que els anava repartint anava felicitant a certa gent.

I a les 16h cap a la classe de primer de primària. Els nens estaven asseguts en files de 8, per tant tots quedaven mirant a la professora.
Aquest curs els alumnes estan aprenent a llegir i a escriure, per això treballaven fitxes per aprendre a escriure.
Els nens s’han portat bé i hi havia ordre a l’aula.

Finalment a les 16:45h els nens anaven recollint i la primera experiència com a mestra anava acabant. Ha estat un dia fantàstic, he pogut viure d’aprop un dia com a mestra. Tinc ganes de seguir veient noves maneres de treballar i altres escoles. L’escola Decroly penso que és molt interessant haver-la conegut per la seva metodologia.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada